Τμήμα Α1
"1,2,3 Μπορείς Να Ανακυκλώσεις Κι Εσύ"
Στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι να έρθουν τα παιδιά αντιμέτωπα με το πρόβλημα των απορριμμάτων, τις κοινωνικές και περιβαλλοντικές του παραμέτρους, να γνωρίσουν τους βασικούς κανόνες για σωστή ανακύκλωση, να παρακινηθούν, να προβληματιστούν και να αντιδράσουν.
Αποτελεί μέρος της πρωτοβουλίας In Action « Δημιουργούμε έναν καλύτερο κόσμο » www.inactionforabetterworld.com ,που προωθεί την εκπαίδευση ,δέσμευση και ενεργοποίηση της ελληνικής κοινωνίας για τους 17 Παγκόσμιους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Δραστηριότητα 1η : Κουκλοθέατρο – Αναφορά στο θέμα
Στόχος: Να μπουν τα παιδιά στο πνεύμα και να δοθούν τα πρώτα ερεθίσματα και βασικές πληροφορίες για το πρόβλημα των απορριμμάτων και την ανακύκλωση ως προτεινόμενη λύση.
Οι ήρωες της ιστορίας αναλαμβάνουν να συζητήσουν με τα παιδιά για το πρόβλημα των σκουπιδιών και τις προτεινόμενες λύσεις, όπως το τρίπτυχο μείωση-επαναχρησιοποίηση-ανακύκλωση.
Οι ομάδες:
1) «Χαρτοφάγοι»: χαρτί (φύλλο, χάρτινη συσκευασία)
2) «Τζαμικανοί»: γυαλί (μπουκάλι)
3) «Αλουμινάτοι»: αλουμίνιο (κουτάκια αναψυκτικών)
4) «Πλαστικάκηδες»: συσκευασίες (πλαστικές συσκευασίες, κουτιά από γάλα χυμούς, μπουκάλι από σαμπουάν, μπουκάλι νερού)
Δραστηριότητα 2η : Καθαρίζω την τάξη μου
Στόχος: να κατανοήσουν την ευθύνη τους απέναντι στο περιβαλλοντικό αντίκτυπο δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στη διαχείριση των απορριμμάτων, να αναγνωρίσουν πως με την ανακύκλωση μειώνεται η ποσότητα των σκουπιδιών που καταλήγουν στις χωματερές.
Διάσπαρτα αντικείμενα/σκουπίδια. Τα παιδιά πρέπει να τα μαζέψουν και να τα βάλουν στα αντίστοιχα στεφάνια - κάδους της ανακύκλωσης. Ενδεικτικά σκουπίδια: γυαλί, χαρτί, πλαστικό, αλουμίνιο
Δραστηριότητα 3η: Τα σκουπίδια παιχνίδια!
Στόχος: Να προωθήσουμε την ιδέα της επαναχρησιμοποίησης και να διασκεδάσουμε. Με συσκευασίες χρησιμοποιημένες, όπως κουτιά και μπουκάλια από χυμούς και γάλα, κουτάκια αναψυκτικών, που έχουν συγκεντρώσει τα παιδιά δίνουμε νέα χρήση σε αυτά οπώς:
Κουτί από τυρί φέτα και κουτιά από play mobile κατασκευάζουμε παιχνιδόκουτο φύλαξής τους και από κουτί παπουτσιών παιχνιδόκουτο για τη φύλαξη άλλων παιχνιδιών.
Κουτί από γάλα μετατρέπεται σε κάστρο
Κύλινδροι από χαρτί υγείας μετατρέπονται σε κυάλια
Κουτάκια και μπουκάλια από αναψυκτικά σε κούκλες κουκλοθεάτρου και άλλα πολλά.
Δραστηριότητα 4η: Θεατρικό παιχνίδι «Δουλειά μας η ανακύκλωση»
Στόχος: Τα παιδιά μπαίνοντας σε ρόλους εργατών σε εργοστάσιο Ανακύκλωσης συνειδητοποιούν τους σωστούς τρόπους διαχωρισμού και διαχείρισής τους.
Τα παιδιά ως εργάτες ανακύκλωσης πρέπει να ξεχωρίσουν σε συσκευασίες τα πλαστικά μέρη από τα χάρτινα, να βγάλουν καπάκια από μπουκάλια και να τα τοποθετήσουν σε ξεχωριστά σημεία-κάδους. Μέσα από την κίνηση και τον αυτοσχεδιασμό και με την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού, τα παιδιά μεταμορφώνονται και μαθαίνουν τι είναι ανακύκλωση και τους ορθούς τρόπους ενεργής συμμετοχής στη διαδικασία.
Δραστηριότητα 5η: Επιδαπέδιο παιχνίδι
Στόχος: Να παίξουν, να μάθουν, να χρησιμοποιήσουν τις γνώσεις τους, να γελάσουν.
Δραστηριότητα 6η: Τραγουδώ την ανακύκλωση
Στόχος: Να διασκεδάσουμε περνώντας το μήνυμα της ανακύκλωσης
Περιγραφή:
Τα παιδιά μαθαίνουν και τραγουδούν το τραγούδι για την ανακύκλωση.
https://youtu.be/F5x6-jIzkSc?feature=shared
Δραστηριότητα 7η: Επαναχρησιμοποιούμε!
Στόχος: Να δημιουργήσουν το δικό τους έργο τέχνης μαθαίνοντας παράλληλα την έννοια της επαναχρησιμοποίησης.
Δραστηριότητα 8η: Ανακύκλωση της φύσης ή αλλιώς Κομποστοποίηση
Στόχος: να ευαισθητοποιηθούν τα παιδιά και να κατανοήσουν την ευθύνη τους απέναντι στο περιβαλλοντικό αντίκτυπο δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στη μείωση της ποσότητας των σκουπιδιών που καταλήγουν στις χωματερές και πως αυτά τα απόβλητα ανακυκλώνονται από την ίδια τη φύση. Γι’ αυτό συζητάμε στη συνέχεια για το κομπόστ.
Οι εργασίες μας:
Το σήμα της Ανακύκλωσης
Ανακύκλωση γυαλιού
Πώς φτιάχνεται το χαρτί
Τα γράμμματα, οι συλλαβές και η λέξη της Ανακύκλωσης
Κομποστοποίση και Ανακύκλωση
Αξιολόγηση
Τα παιδιά ερωτήθηκαν τι τους άρεσε περισσότερο, τι έμαθαν που δεν ήξεραν και αν πέρασαν ωραία.
Αναμνηστικό δώρο
Τέλος δόθηκε Αναμνηστικός έπαινος συμμετοχής στο πρόγραμμα.
Τμήμα Α2
«1,2,3…Ανακύκλωσε!»
Το εργαστήριο έχει στόχο την ενίσχυση δεξιοτήτων εξερεύνησης, αναζήτησης, κριτικής σκέψης και την κατανόηση της αλληλοσύνδεσης ανθρώπου και περιβάλλοντος. Σχετίζεται με τους στόχους βιώσιμης ανάπτυξης 11 (βιώσιμες πόλεις και κοινότητες) και 12 (υπεύθυνη κατανάλωση και παραγωγή).
Το εργαστήριο ξεκίνησε με καταιγισμό ιδεών στην παρεούλα ώστε να εντοπιστούν οι προϋπάρχουσες γνώσεις των παιδιών για το θέμα (π.χ. στην ανακύκλωση πετάμε το πλαστικό, το αλουμίνιο, το χαρτί) αλλά και οι λανθασμένες αντιλήψεις (π.χ. στην ανακύκλωση πετάμε κάτι όπως το τσιμέντο που φτιάχνουμε το δρόμο).
Εξηγήσαμε ότι η ανακύκλωση είναι η μετατροπή σκουπιδιών σε πηγές ενέργειας ή πρώτες ύλες και η επαναχρησιμοποίηση άχρηστων υλικών (κυρίως συσκευασίας).
Μιλήσαμε για τα ανακυκλώσιμα είδη του μπλε κάδου: χαρτί, πλαστικό, αλουμίνιο/λευκοσίδηρο και κάναμε φύλλα εργασίας.
Εστιάσαμε σε κανόνες όπως:
· τα είδη ρίχνονται χύμα στο μπλε κάδο και όχι σε δεμένες σακούλες
· ξεπλένονται οι συσκευασίες των προϊόντων πριν την απόρριψη στο μπλε κάδο
· τσακίζονται τα χαρτιά (δε σκίζονται) και συμπιέζονται οι συσκευασίες
· το φελιζόλ από κρέας και το αλουμινόχαρτο δεν ανακυκλώνονται στην Ελλάδα, όπως και τα CD/DVD παρά μόνο οι θήκες τους
· διαχωρίζεται η ζελατίνη και το χαρτί συσκευασίας τυριών και αλλαντικών, όπως επίσης και τα καπάκια από τα μπουκάλια
Επίσης μιλήσαμε για τους ειδικούς κάδους ανακύκλωσης: λαμπτήρες, λάδι, ηλεκτρικές/ ηλεκτρονικές συσκευές, μπαταρίες, ελαστικά αυτοκινήτων, είδη ένδυσης/ υπόδησης, γυαλί και compost, στο οποίο δε συλλέγουμε υπολείμματα κρέατος και τυριών προς αποφυγή προσέλευσης τρωκτικών, ούτε ψωμί και ζυμαρικά προς αποφυγή σχηματισμού μούχλας. Aποτυπώσαμε τις γνώσεις μας σε φύλλα εργασίας.
Γνωρίσαμε σύμβολα της ανακύκλωσης (όπως το green dot)
…καθώς και φορείς της ανακύκλωσης (όπως η Ecoelastika)
Τονίσαμε τη σημασία του τριπτύχου «Μείωση-Επαναχρησιμοποίηση-Ανακύκλωση»
Εξηγήσαμε πως η μείωση μπορεί να γίνει αγοράζοντας προϊόντα σε οικονομικές συσκευασίες, χρησιμοποιώντας επαναφορτιζόμενες μπαταρίες αντί μιας χρήσης, έχοντας κάδο οικιακής κομποστοποίησης για τα οργανικά απορρίμματα κλπ.
Είδαμε βιβλία σε φυσική μορφή αλλά και σε e-book.
Παρακολουθήσαμε εκπαιδευτικά βίντεο και παίξαμε παιχνίδια στον Η/Υ
1ο εργαστήριο: Κουκλοθέατρο
Ήρωες κουκλοθεάτρου: Χαρτοφάγος (χάρτινη συσκευασία), Αλουμινάτος (αναψυκτικό), Πλαστικάκης (μπουκάλι νερού) και Λευκοσιδηρός (γάλα εβαπορέ)
Οι ήρωες γνώρισαν στα παιδιά το υλικό προέλευσής τους και τον προορισμό τους (μπλε κάδος) για να είναι η Γη μας υγιής και τα παιδιά συμπλήρωσαν φύλλα εργασίας.
2ο εργαστήριο: Καθαρίζω το προαύλιο
Τα παιδιά εξοπλίστηκαν με σακούλα απορριμμάτων και γάντια μιας χρήσης για την πραγματοποίηση της δράσης.
3ο εργαστήριο: Σκουπίδια παιχνίδια;
Υλικά:εφημερίδες, κουτιά και μπουκάλια από χυμούς, νερό, αναψυκτικά…
Παιχνίδια:
Πυραμίδα από κουτάκια και μπάλα από εφημερίδες (ένας πόντος για κάθε κουτί που πέφτει)
Bowling: μπουκάλια και μπάλα bowling (ένας πόντος κάθε πεσμένο μπουκάλι)
Γκολφ: φτυαράκι ως μπαστούνι του γκολφ, μπαλάκια από εφημερίδα, στεφάνια σε διαφορετικά χρώματα. Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες και κάθε παίκτης εκτελεί μία ρίψη. Ο επόμενος παίκτης της ομάδας συνεχίζει από εκεί που σταμάτησε η μπάλα του προηγούμενου μέχρι να φτάσει στο στεφάνι του για να κερδίσει έναν πόντο.
Κρίκοι: κουτάκια ή μπουκαλάκια που στοιχίζονται σε δύο ομόκεντρους κύκλους και κρίκος από την περίμετρο πιάτου μιας χρήσεως. Τρεις πόντοι για τη ρίψη στο κέντρο του κύκλου, δύο πόντοι για τον εσωτερικό κύκλο και ένας για τον εξωτερικό.
Μπάσκετ: μπουκαλάκια νερού ως μπάλες και κουτί ως μπασκέτα. Μετράμε πόσα μπουκαλάκια χώρεσαν στο κουτί.
Έπειτα παίζουμε με συμπιεσμένα μπουκαλάκια και διαπιστώνουμε πως χωράνε περισσότερα.
4ο εργαστήριο: Θεατρικό παιχνίδι «δουλειά μας η ανακύκλωση»
Τα παιδιά λύνουν δεμένες σακούλες, ξεπλένουν αντικείμενα, βγάζουν καπάκια από μπουκάλια…
5ο εργαστήριο: Επιδαπέδιο παιχνίδι
Τα παιδιά σε ομάδες συλλέγουν μία καρτούλα ανακυκλώσιμου υλικού από διάφορες κατηγορίες (χαρτί, πλαστικό, μέταλλο, γυαλί, είδη ένδυσης και κομπόστ) και τα τοποθετούν σε αντίστοιχους κάδους. Το παιχνίδι είναι κινητικό και ο χρόνος καθορίζεται με το χτύπημα ταμπουρίνου.
6ο εργαστήριο: Τραγουδώ την ανακύκλωση
Τραγουδάμε συνοδεία διαφορετικών μουσικών οργάνων για κάθε ανακυκλώσιμο είδος το τραγούδι «Ανακύκλωση» από την παιδική χορωδία Σπύρου Λάμπρου και το cd «Αν όλα τα παιδιά της Γης…».
7ο εργαστήριο: Επαναχρησιμοποιούμε!
Με τέμπερες και πινέλα βάφουμε ρολά wc και δημιουργούμε μολυβοθήκες.
Φιλοτεχνούμε το εξώφυλλο για το φάκελο του εργαστηρίου μας.
Τέλος, συζητάμε τι μάς άρεσε, τι μάθαμε και πώς περάσαμε στο εργαστήριο.
Τμήμα Α1
Ο δικός μας τίτλος στον 3ο Θεματικό Κύκλο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων είναι “1,2,3 Μπορείς Να Ανακυκλώσεις Κι Εσύ”
Στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι να έρθουν τα παιδιά αντιμέτωπα με το πρόβλημα των απορριμμάτων, τις κοινωνικές και περιβαλλοντικές του παραμέτρους, να γνωρίσουν τους βασικούς κανόνες για σωστή ανακύκλωση, να παρακινηθούν, να προβληματιστούν και να αντιδράσουν.
Αποτελεί μέρος της πρωτοβουλίας In Action « Δημιουργούμε έναν καλύτερο κόσμο » www.inactionforabetterworld.com ,που προωθεί την εκπαίδευση ,δέσμευση και ενεργοποίηση της ελληνικής κοινωνίας για τους 17 Παγκόσμιους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Δραστηριότητα 1η : Κουκλοθέατρο – Αναφορά στο θέμα
Στόχος: Να μπουν τα παιδιά στο πνεύμα και να δοθούν τα
πρώτα ερεθίσματα και βασικές πληροφορίες για το πρόβλημα των
απορριμμάτων και την ανακύκλωση ως προτεινόμενη λύση.
Οι ήρωες της ιστορίας αναλαμβάνουν να συζητήσουν με τα παιδιά για το
πρόβλημα των σκουπιδιών και τις προτεινόμενες λύσεις, όπως το τρίπτυχο μείωση-επαναχρησιοποίηση-ανακύκλωση.
Οι ομάδες:
1) «Χαρτοφάγοι»: χαρτί (φύλλο, χάρτινη συσκευασία)
2) «Τζαμικανοί»: γυαλί (μπουκάλι)
3) «Αλουμινάτοι»: αλουμίνιο (κουτάκια αναψυκτικών)
4) «Πλαστικάκηδες»: συσκευασίες (πλαστικές συσκευασίες, κουτιά από γάλα χυμούς, μπουκάλι από σαμπουάν, μπουκάλι νερού)
Δραστηριότητα 2η : Καθαρίζω την τάξη μου
Στόχος: να κατανοήσουν την ευθύνη τους απέναντι στο
περιβαλλοντικό αντίκτυπο δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στη διαχείριση των
απορριμμάτων, να αναγνωρίσουν πως με την ανακύκλωση μειώνεται η ποσότητα
των σκουπιδιών που καταλήγουν στις χωματερές.
Διάσπαρτα αντικείμενα/σκουπίδια. Τα παιδιά πρέπει να τα μαζέψουν και να τα βάλουν στα αντίστοιχα στεφάνια – κάδους της ανακύκλωσης. Ενδεικτικά σκουπίδια: γυαλί, χαρτί, πλαστικό, αλουμίνιο
Δραστηριότητα 3η: Τα σκουπίδια παιχνίδια!
Στόχος: Να προωθήσουμε την ιδέα της επαναχρησιμοποίησης
και να διασκεδάσουμε. Με συσκευασίες χρησιμοποιημένες, όπως κουτιά και
μπουκάλια από χυμούς και γάλα, κουτάκια αναψυκτικών, που έχουν
συγκεντρώσει τα παιδιά δίνουμε νέα χρήση σε αυτά οπώς:
Κουτί από τυρί φέτα και κουτιά από play mobile κατασκευάζουμε παιχνιδόκουτο φύλαξής τους και από κουτί παπουτσιών παιχνιδόκουτο για τη φύλαξη άλλων παιχνιδιών.
Κουτί από γάλα μετατρέπεται σε κάστρο
Κύλινδροι από χαρτί υγείας μετατρέπονται σε κυάλια
Κουτάκια και μπουκάλια από αναψυκτικά σε κούκλες κουκλοθεάτρου και άλλα πολλά.
Δραστηριότητα 4η: Θεατρικό παιχνίδι «Δουλειά μας η ανακύκλωση»
Στόχος: Τα παιδιά μπαίνοντας σε ρόλους εργατών σε
εργοστάσιο Ανακύκλωσης συνειδητοποιούν τους σωστούς τρόπους διαχωρισμού
και διαχείρισής τους.
Τα παιδιά ως εργάτες ανακύκλωσης πρέπει να ξεχωρίσουν σε συσκευασίες τα πλαστικά μέρη από τα χάρτινα, να βγάλουν καπάκια από μπουκάλια και να τα τοποθετήσουν σε ξεχωριστά σημεία-κάδους. Μέσα από την κίνηση και τον αυτοσχεδιασμό και με την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού, τα παιδιά μεταμορφώνονται και μαθαίνουν τι είναι ανακύκλωση και τους ορθούς τρόπους ενεργής συμμετοχής στη διαδικασία.
Δραστηριότητα 5η: Επιδαπέδιο παιχνίδι
Στόχος: Να παίξουν, να μάθουν, να χρησιμοποιήσουν τις γνώσεις τους, να γελάσουν.
Δραστηριότητα 6η: Τραγουδώ την ανακύκλωση
Στόχος: Να διασκεδάσουμε περνώντας το μήνυμα της ανακύκλωσης
Περιγραφή:
Τα παιδιά μαθαίνουν και τραγουδούν το τραγούδι για την ανακύκλωση.
Δραστηριότητα 7η: Επαναχρησιμοποιούμε!
Στόχος: Να δημιουργήσουν το δικό τους έργο τέχνης μαθαίνοντας παράλληλα την έννοια της επαναχρησιμοποίησης.
Δραστηριότητα 8η: Ανακύκλωση της φύσης ή αλλιώς Κομποστοποίηση
Στόχος: να ευαισθητοποιηθούν τα παιδιά και να
κατανοήσουν την ευθύνη τους απέναντι στο περιβαλλοντικό αντίκτυπο
δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στη μείωση της ποσότητας των σκουπιδιών που
καταλήγουν στις χωματερές και πως αυτά τα απόβλητα ανακυκλώνονται από
την ίδια τη φύση. Γι’ αυτό συζητάμε στη συνέχεια για το κομπόστ.
Οι εργασίες μας:
Το σήμα της Ανακύκλωσης
Ανακύκλωση γυαλιού
Πώς φτιάχνεται το χαρτί
Τα γράμμματα, οι συλλαβές και η λέξη της Ανακύκλωσης
Κομποστοποίση και Ανακύκλωση
Αξιολόγηση
Τα παιδιά ερωτήθηκαν τι τους άρεσε περισσότερο, τι έμαθαν που δεν ήξεραν και αν πέρασαν ωραία.
Αναμνηστικό δώρο
Τέλος δόθηκε Αναμνηστικός έπαινος συμμετοχής στο πρόγραμμα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου