Τίτλος:
«Η μικρή σταγόνα ταξιδεύει»Διάρκεια: 4 εβδομάδες. Περίοδος υλοποίησης: Μάιος - Ιούνιος
Το 1ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων του
4ου θεματικού κύκλου έχει τίτλο «Γνωριμία με τον κύκλο του νερού». Αποτελείται
από 2 δραστηριότητες με συνολική διάρκεια 2 διδακτικών ωρών.
Στόχος του εργαστηρίου είναι:
οι μαθητές
1. να κατανοήσουν την αξία των
συμμαθητών και συμμαθητριών τους ως συνεργατών [καλλιέργεια κριτικής σκέψης],
2. να μετασχηματίσουν τα προσωπικά
τους βιώματα μέσα από βιωματικές ασκήσεις [καλλιέργεια δημιουργικότητας],
3. να συνεργαστούν [καλλιέργεια
συνεργασίας]
και 4. να μάθουν πώς να αξιοποιούν
τα κατάλληλα μέσα, ώστε να επικοινωνούν την οπτική τους και τη γνώμη τους στην
ομάδα [καλλιέργεια δεξιοτήτων επικοινωνίας]
5. να έχουν μία πρώτη προσέγγιση του θέματος
με τη βοήθεια σχετικών βιβλίων, βίντεο και συνοδευτικού εποπτικού υλικού
σχετικού με τον κύκλο του νερού.
1η δραστηριότητα: ανάγνωση παραμυθιού «Πέφτει πέφτει η σταγόνα»
Ακούσαμε το τραγούδι «Το νερό είναι στοιχείο και στοιχειό»: https://youtu.be/CFfTuVTuHlw
Και το τραγούδι: https://youtu.be/1EVKoUegEA4
2η δραστηριότητα: συμπλήρωση
φύλλων εργασίας και δραματοποίηση του κύκλου του νερού από τα παιδιά.
Το 2ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων του
4ου θεματικού κύκλου έχει τίτλο «Κατασκευάζοντας τον κύκλο του νερού».
Στόχος του εργαστηρίου είναι:
ως προς το θέμα: οι μαθητές
1. να γνωρίσουν τα βασικά δομικά
στοιχεία του κύκλου του νερού
2. να κατανοήσουν τη διασύνδεση
μεταξύ των στοιχείων του κύκλου
και 3. να προβούν σε κατασκευή
τρισδιάσταση ή δισδιάστατη που θα αποτυπώνει τον βαθμό κατανόησης του κύκλου.
Ενδεικτικές δραστηριότητες:
1η δραστηριότητα (2 διδακτικές
ώρες): να κατασκευάσουν τον κύκλο του νερού με απλά υλικά.
Το 3ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων του
4ου θεματικού κύκλου έχει τίτλο «Παίζοντας με τον κύκλο νερού».
Στόχος του εργαστηρίου είναι:
Α. ως προς τις δεξιότητες του
νου:
οι μαθητές να παρατηρούν, να συγκρίνουν και να διαχειρίζονται κάθε νέα πληροφορία με δημιουργικό τρόπο.
Β. ως προς το θέμα: οι μαθητές να
μπορούν να απαντήσουν σε ψηφιακά κουίζ και online δραστηριότητες σχετικές με το
θέμα.
Ενδεικτικές δραστηριότητες:
1η δραστηριότητα (1η διδακτική
ώρα): διδακτική αξιοποίηση των δύο στρατηγικών που προαναφέρθηκαν, με κεντρική
λέξη-κλειδί «Σταγόνα».
Αποτύπωση των σκέψεων των παιδιών
σε φύλλα εργασίας.
Αφού συζητήσαμε για την σπατάλη του νερού και την λειψυδρία κατασκευάσαμε την «Κυρία Λειψυδρία». Σε ομάδες τα παιδιά έφτιαξαν το κεφάλι, το σώμα και ζωγραφιές που απεικονίζουν την σπατάλη του νερού όπως για παράδειγμα ο νεροχύτης που τρέχει.
2η δραστηριότητα (2η διδακτική ώρα):
διδακτική αξιοποίηση ψηφιακών παιχνιδιών σχετικά με το υπό διαπραγμάτευση θέμα.
Ψηφιακό παζλ για την συναρμολόγηση του κύκλου του νερού.
Το 4ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων του
4ου θεματικού κύκλου έχει τίτλο «Πειράματα με το νερό».
Πείραμα για την διαλυτότητα στο νερό. Σε διαφορετικά ποτήρια τα παιδιά έριξαν διάφορα υλικά όπως λαδί, καφές, ζάχαρη, αλάτι, σαπούνι κ.α. Με τον τρόπο αυτό παρατηρήσαμε ποια από τα υλικά αυτά διαλύονται στο νερό και ποια όχι και σαν μικροί επιστήμονες καταγράφομε σε φύλλο εργασίας σε ποια κατηγορία ανήκουν (διαλύονται-δεν διαλύονται)
Πείραμα για την βύθιση και την άνωση με διάφορα αντικείμενα που είχαμε στην τάξη. Τα παιδιά επέλεγαν ένα αντικείμενο, διατύπωναν μια υπόθεση αν θα βυθιστεί ή θα επιπλέει, αφού πρώτα σχολιάζαμε το υλικό που είναι φτιαγμένο το υλικό. Στο τέλος, καταλήξαμε ότι ορισμένα υλικά όπως το πλαστικό και το ξύλο επιπλέουν ενώ τα μεταλλικά αντικείμενα βυθίζονται
Πείραμα βασισμένο στην πήξη-τήξη. Βάλαμε το πρωί νερό σε δυο ποτήρια και τα πήγαμε στον καταψύκτη του κυλικείου για λίγες ώρες προκειμένου να δούμε αν θα αλλάξει το νερό μορφή
Κάναμε ένα πείραμα για να δούμε ποσό νερό σπαταλάμε όταν
πλένουμε τα χέρια μας χωρίς να κλείσουμε την βρύση. Τοποθετήσαμε μια κατσαρόλα κάτω
από μια βρύση η όποια άνοιξε όταν τα παιδιά ξεκίνησαν να πλένουν τα χέρια τους
και έκλεισε όταν τα παιδιά τέλειωσαν. Το αποτέλεσμα είναι ότι ξεχείλισε με νερό.
Στόχος του εργαστηρίου είναι:
Να πειραματιστούν οι μαθητές με
διαφορά υλικά, κατανοώντας την έννοια της διαλυτότητας, της αραίωσης ή της
συμπύκνωσης
Ενδεικτικές δραστηριότητες:
1η δραστηριότητα: (1η και 2η
διδακτική ώρα] – φτιάχνουμε γρανίτα παγωτό και η χαρά μας απερίγραπτη.
2η δραστηριότητα: (3η διδακτική
ώρα] - φτιάχνουμε σύννεφα και τα φυσάμε για να
φτάσουν γρήγορα κοντά στο βουνό, για να αρχίσουν να ρίχνουν τη βροχή!
Το 5ο και 6ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων
του 4ου θεματικού κύκλου έχει τίτλο «Δραστηριότητες STEM για τον κύκλο του
νερού».
Στόχος του εργαστηρίου είναι:
ως προς το θέμα: οι μαθητές να
αξιοποιήσουν πρότερες γνώσεις ρομποτικής [από προηγούμενες θεματικές ενότητες
και δράσεις μέσα στη χρονιά] για να καθοδηγήσουν το bee bot, δίνοντας κάθε φορά
σωστές οδηγίες.
Ενδεικτικές δραστηριότητες:
1η δραστηριότητα (1η διδακτική
ώρα): διδακτική αξιοποίηση του bee bot ,για τη διαμόρφωση διαδρομών σχετικών με
τον κύκλο του νερού.
2η δραστηριότητα (2η διδακτική
ώρα: διδακτική αξιοποίηση του bee bot της τάξης, για εφαρμογή όσων συζητήθηκαν
στον προσομοιωτή από την προηγούμενη δραστηριότητα.
Ασχοληθήκαμε με το bee bot για να κάνουμε μια ανακεφαλαίωση σχετικά με τον κύκλο του νερού. Τα παιδιά έπρεπε να βοηθήσουν την μέλισσα να φτάσει από την θάλασσα στον ουρανό και πάλι πίσω στην θάλασσα δίνοντας τις κατάλληλες εντολές κάθε φορά.
Το 7ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων του 4ου θεματικού κύκλου έχει τίτλο «Αξιολόγηση».
Στόχος του εργαστηρίου είναι:
Α. ως προς τις δεξιότητες μάθησης
(συνεργασία, κριτική σκέψη, δημιουργικότητα και επικοινωνία):
οι μαθητές να ερμηνεύσουν και να
κατανοήσουν την αξία των συμμαθητών τους ως συνεργατών [κριτική σκέψη], να
μετασχηματίσουν τα προσωπικά τους βιώματα μέσα από βιωματικές δράσεις
[δημιουργικότητα], να συνεργαστούν [συνεργασία] και να μάθουν πώς να αξιοποιούν
τα κατάλληλα μέσα, ώστε να επικοινωνούν την οπτική τους και τη γνώμη τους στην
ομάδα [καλλιέργεια δεξιοτήτων επικοινωνίας].
Β. ως προς τις δεξιότητες του νου:
οι μαθητές
1. να προβούν με την καθοδήγηση
και υποστήριξη του/της νηπιαγωγού σε οργανωτική, αναλυτική και παραγωγική
επεξεργασία των συλλεγμένων δεδομένων της θεματικής ενότητας
και 2. να έχουν επίγνωση,
παρακολούθηση και έλεγχο της σκέψης τους.
Γ. ως προς το θέμα: οι μαθητές να κατανοήσουν
τον ρόλο της ομάδας και την αξία της συνεργασίας.
Ενδεικτικές δραστηριότητες:
1η και 2η δραστηριότητα:
Αξιολόγηση: «Τότε νόμιζα – Τώρα ξέρω»: οι μαθητές αποτιμούν το πρόγραμμα και
την ολοκλήρωση του 4ου θεματικού κύκλου, ξεκινώντας με αυτά που γνώριζαν στην
αρχή σε αντιπαραβολή με όσα έχουν κατακτήσει με την ολοκλήρωση του
προγράμματος.
Λόγω ατυχήματος σε κάποια εργαστήρια δεν υπάρχει φωτογραφικό υλικό.
Μ ε τα εργαστήρια δεξιοτήτων του 4ου θεματικού κύκλου ολοκληρώνεται και η φετινή σχολική χρονιά.
Μπράβο στους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς και μαθητές του σχολείου μας.
Ευχαριστούμε θερμά τον κυρία Τάνια Μάνεση για την πολύτιμη βοήθεια της με τα σχέδια δράσης που μας πρότεινε και πάνω στα οποία στηριχθήκαμε.
.Καλό καλοκαίρι!!!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου