ΤΙΤΛΟΣ 1ης ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ: « O κύριος Ξεχασιάρης ξέχασε τους ήχους»
Μαθησιακή περιοχή:Παιδί, Δημιουργία & Έκφραση, Μουσική
Στόχος/οι δραστηριότητας:Να αναγνωρίζουν τους ήχους των διαφορετικών μουσικών οργάνων.
Απαιτούμενα υλικά / μέσα και λόγοι επιλογής τους: καρτέλες με εικόνες μουσικών οργάνων ( μαράκες, τρίγωνο, πιάνο, τύμπανο, κιθάρα), υπολογιστής (ήχοι)
Περιγραφή δραστηριότητας:
Ο κύριος Ξεχασιάρης ζει στη χώρα της τέχνης και είναι μουσικός. Πολλές φορές όμως ξεχνάει πράγματα. Ελάτε όλοι μαζί να τον βοηθήσουμε!
Στον χώρο της παρεούλας χωρίζουμε τα παιδιά σε 4 ομάδες (με κλήρο). Δίνουμε σε κάθε ομάδα 5 καρτέλες, όπου φαίνονται 5 διαφορετικά μουσικά όργανα (τρίγωνο, τύμπανο, μαράκες, κιθάρα, πιάνο). Το παιχνίδι έχει ως εξής: με το σύνθημα της νηπιαγωγού, θα ακουστούν από τον υπολογιστή με μία συγκεκριμένη σειρά οι ήχοι των μουσικών οργάνων που απεικονίζονται στις καρτέλες. Τα παιδιά με γρήγορους ρυθμούς θα πρέπει να συνεργαστούν και να τοποθετήσουν τις καρτέλες με τα όργανα στη σωστή σειρά, σύμφωνα με το ποιο όργανο άκουσαν πρώτο, δεύτερο, κλπ. Η ομάδα που θα καταφέρει να τα βάλει σε σωστή σειρά κερδίζει. Έπειτα εφόσον υπάρχει χρόνος μπορούμε να αλλάξουμε την σειρά των ήχων και το παιχνίδι ξανά ξεκινά.
Συνοδευτικά:
Link ήχων των μουσικών οργάνων: https://www.findsounds.com/types.html,
Οι καρτέλες που ετοιμάσαμε:
ΤΙΤΛΟΣ 2ης ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ: «Οι παρτιτούρες του κύριου Ξεχασιάρη»
Μαθησιακό/ά περιεχόμενο/α:Ήχος και διάρκεια
Στόχος/οι δραστηριότητας:Να αναπαριστούν με το σώμα τους τη σύντομη και τη συνεχόμενη διάρκεια του ήχου.
Να συνθέτουν την δική τους γραφική παρτιτούρα, με τα σύμβολα που έμαθαν.
Απαιτούμενα υλικά / μέσα και λόγοι επιλογής τους: 3 χαρτόνια, 3 μαρκαδόροι, για την αποτύπωση της παρτιτούρας
Περιγραφή δραστηριότητας:
Αφού βοηθήσαμε τον κύριο Ξεχασιάρη και θυμήθηκε τους ήχους, ξέχασε όμως στο σπίτι του τις παρτιτούρες. Τι λέτε να τον βοηθήσουμε να γράψει δύο καινούριες συνθέσεις;
Στον χώρο της παρεούλας κάθονται όλα τα παιδιά και η νηπιαγωγός παρουσιάζει μια γραφική παρτιτούρα στην οποία αναγράφονται 2 διαφορετικά σύμβολα (τελίτσα, ευθεία γραμμή). Συγκεκριμένα τρείς τελίτσες και μια ευθεία γραμμή, όπου η κάθε τελίτσα αντιστοιχεί σε ένα παλαμάκι, και η κάθε ευθεία γραμμή σε μια στροφή γύρω από τον εαυτό. Οι τελίτσες συμβολίζουν την κοφτή διάρκεια του ήχου, ενώ η ευθεία γραμμή την συνεχόμενη διάρκεια του ήχου. Η νηπιαγωγός ζητά από τα παιδιά να προσπαθήσουν να κάνουν την αναπαράσταση της παρτιτούρας με το σώμα τους, δηλαδή με το σύνθημα της νηπιαγωγού, δείχνοντας τους με τη σειρά το κάθε σύμβολο, τα παιδιά θα πρέπει στην τελίτσα να κάνουν παλαμάκι και στην ευθεία γραμμή, την στροφή γύρω τους. Αφού γίνει η απαραίτητη πρόβα και τα παιδιά κατανοήσουν τα σύμβολα και την αναπαράσταση τους με το σώμα τους, η νηπιαγωγός τα χωρίζουμε σε δύο ομάδες, με τυχαία επιλογή. Η νηπιαγωγός μοιράζει από ένα χαρτόνι στην κάθε ομάδα και ζητά από την καθεμία να συνθέσει μια δική της παρτιτούρα. Κάθε παιδί θα πρέπει με τη σειρά (που θα ορίσει η νηπιαγωγός) να προτείνει ένα από τα δύο σύμβολα που μάθαμε, και να το ζωγραφίσει στο χαρτόνι, ταυτόχρονα η νηπιαγωγός επιβλέπει την εξέλιξη του παιχνιδιού και βοηθά τις ομάδες σε τυχόν δυσκολίες. Αφού και οι δύο ομάδες ολοκληρώσουν τις παρτιτούρες τους, θα τις ανταλλάξουν και η κάθε ομάδα θα προσπαθήσει στη συνέχεια να εκτελέσει (την παρτιτούρα της άλλης ομάδας) με την βοήθεια της νηπιαγωγού.
ΤΙΤΛΟΣ 3ης ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ: « Ξεμπερδεύοντας τα χρώματα του Κύριου Ξεχασιάρη»
Μαθησιακό/ά περιεχόμενο/α: Χρώματα ψυχρά-θερμά και ταξινόμηση
Στόχος/οι δραστηριότητας: Να κατατάσσουν τα χρώματα σε θερμά και ψυχρά.
Απαιτούμενα υλικά / μέσα και λόγοι επιλογής τους: 2 κουτιά χρωματισμένα με θερμά χρώματα, 2 κουτιά χρωματισμένα με ψυχρά χρώματα, 1 μαύρο κουτί, κομμάτια χαρτονιού (μπλε, μωβ, πράσινο, κόκκινο, κίτρινο, πορτοκαλί).
Περιγραφή δραστηριότητας:
Ένα απόγευμα ξαπλωμένος στον καναπέ του, ο Κύριος Ξεχασιάρης θυμήθηκε πως την επομένη μέρα είχε δηλώσει συμμετοχή στο διαγωνισμό ζωγραφικής της πόλης του. Πρέπει λοιπόν να οργανώσει τα χρώματα του σε ζεστά και παγωμένα, γιατί πρόκειται να ζωγραφίσει ένα ζεστό τοπίο και ένα παγωμένο. Όμως όταν άνοιξε την κασετίνα του είδε πως τα χρώματα του ήταν μπερδεμένα. Θα τον βοηθήσουμε να τα χωρίσει σωστά για να μπορέσει να πάει στον αυριανό διαγωνισμό;
Στην παρεούλα, χωρίζουμε τα παιδιά σε 2 ομάδες μέσα από κλήρωση, ονομάζοντάς τες αντίστοιχα: η ομάδα του νερού και η ομάδα της φωτιάς. Η νηπιαγωγός έχει τοποθετήσει σε ένα τραπεζάκι ένα μαύρο κουτί, το οποίο περιέχει κομματάκια από χαρτόνια 6 διαφορετικών χρωμάτων (κόκκινο, κίτρινο, πορτοκαλί, μπλε, μωβ, πράσινο). Στα αριστερά από το μαύρο κουτί είναι τοποθετημένα δύο πολύχρωμα κουτιά με σχισμή στο κέντρο τους, το ένα είναι χρωματισμένο σύμφωνα με τα ζεστά χρώματα (κόκκινο, κίτρινο, πορτοκαλί) και φέρει τον τίτλο «ζεστά», και το άλλο είναι χρωματισμένο σύμφωνα με τα παγωμένα χρώματα (μπλε, μωβ, πράσινο) και φέρει τον τίτλο «παγωμένα». Στα δεξιά από το μαύρο κουτί υπάρχουν άλλα δυο αντίστοιχα κουτιά. Το παιχνίδι έχει ως εξής: Η νηπιαγωγός βάζει την κάθε ομάδα να κάτσει σε σειρά, το ένα παιδί πίσω από το άλλο (η μία ομάδα στα αριστερά, η άλλη στα δεξιά). Με το σύνθημα της έναρξης θα πρέπει το πρώτο παιδί της σειράς από κάθε ομάδα ταυτόχρονα να παίρνει από το μαύρο κουτί ένα τυχαίο χαρτόνι και να το τοποθετεί στο σωστό κουτί των ζεστών ή των παγωμένων χρωμάτων, στη συνέχεια θα πρέπει να επιστρέψει στη σειρά της ομάδας του, στην τελευταία θέση, όταν επιστρέψει πρέπει να φύγει γρήγορα το παιδί που είναι πρώτο στη σειρά και να κάνει την ίδια διαδικασία. Η νηπιαγωγός θα ορίσει χρόνο 8 λεπτά. Όταν ο χρόνος λήξει τα παιδιά σταματούν και κάθονται στην παρεούλα με τις ομάδες τους. Η νηπιαγωγός ανοίγει τα κουτιά της μιας ομάδας και μετρά τα χαρτόνια που έχουν τοποθετηθεί σωστά στα δύο κουτιά, όσα θα είναι τα σωστά χαρτόνια, τόσοι θα είναι και οι πόντοι της ομάδας. Για τα λάθος τοποθετημένα χαρτόνια δεν θα προσμετρώνται πόντοι. Αντίστοιχα θα γίνει και για την άλλη ομάδα. Έτσι λοιπόν θα κερδίσει η ομάδα που θα καταφέρει να μαζέψει τους περισσότερους πόντους.
ΤΙΤΛΟΣ 4ης ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ: « Η μπουγάδα του κύριου
Ξεχασιάρη»
Μαθησιακό/ά περιεχόμενο/α: Χρωματικοί τόνοι και
σειροθέτηση
Στόχος/οι δραστηριότητας: Να ταξινομούν στη σειρά τους χρωματικούς τόνους, από τον πιο σκούρο στον πιο ανοιχτό και το αντίστροφο.
Απαιτούμενα υλικά / μέσα και λόγοι επιλογής τους: 20 ξύλινα μανταλάκια χρωματισμένα (κόκκινο, μπλε, πράσινο, γκρι, καφέ),5 χαρτόνια κομμένα σε σχήμα μπλούζας(αντίστοιχα χρώματα με τα μανταλάκια), κουτί
Περιγραφή δραστηριότητας:
Γυρνώντας στο σπίτι του ο κύριος Ξεχασιάρης συνειδητοποίησε ότι ξέχασε να βάλει πλυντήριο. Αφού λοιπόν έπλυνε τα ρούχα και πήγε να απλώσει τη μπουγάδα, είδε όλα τα χρωματιστά μανταλάκια του σκορπισμένα σε όλον τον κήπο. Ήταν τόσο στεναχωρημένος, γιατί αν δεν τοποθετούσε τα μανταλάκια με τη σωστή σειρά των χρωματικών τόνων, τα ρούχα δεν θα στέγνωναν! Τι λέτε θα βοηθήσουμε τον κύριο Ξεχασιάρη να απλώσει σωστά την μπουγάδα του;
Τα παιδιά βρίσκονται καθισμένα στα τραπεζάκια τους, και σύμφωνα με αυτή τη διάταξη τα χωρίζουμε σε 5 ομάδες. Η νηπιαγωγός ορίζει την ονομασία της κάθε ομάδας με ένα χρώμα (κόκκινο, μπλε, πράσινο, γκρι, καφέ) και μοιράζει σε κάθε ομάδα ένα μπλουζάκι από χαρτόνι στο αντίστοιχο χρώμα. Σε ένα κουτί βρίσκονται ανακατεμένα 20 μανταλάκια των 5 αυτών χρωμάτων. Σε κάθε ομάδα αντιστοιχούν 4 μανταλάκια (που έχουν διαφορετικούς χρωματικούς τόνους του εκάστοτε χρώματος, π.χ. σκούρο μπλε, μπλε, πιο ανοιχτό μπλε, πολύ ανοιχτό μπλε). Το παιχνίδι ξεκινά ως εξής: Με τη σειρά που θα ορίσει η νηπιαγωγός θα σηκώνεται ένα παιδί από κάθε ομάδα και θα πηγαίνει στο κουτί ώστε να επιλέξει ένα μανταλάκι με χρωματικό τόνο που να αντιστοιχεί στο χρώμα της ομάδας του, έπειτα θα το πηγαίνει πίσω στο τραπεζάκι της ομάδας και θα ξανακάθεται. Αυτή η διαδικασία θα συνεχιστεί με διαφορετικά παιδιά κάθε φορά, έως ότου κάθε ομάδα να έχει στο τραπεζάκι της τα 4 μανταλάκια σωστού χρώματος που της αναλογούν(με τον έλεγχο της νηπιαγωγού). Τότε ο χρόνος αρχίζει να μετρά αντίστροφα (2 λεπτά), κάθε ομάδα θα πρέπει να «τσιμπήσει» με τη σωστή σειρά τα μανταλάκια στο πάνω μέρος του ρούχου- χαρτονιού, τα μανταλάκια θα πρέπει να τοποθετηθούν από το πιο σκούρο προς το πιο ανοιχτό τόνο. Νικήτρια ομάδα θα είναι όποια τοποθετήσει πρώτη σε σωστή σειρά τα μανταλάκια, ώστε ο Κύριος Ξεχασιάρης να απλώσει σωστά την μπουγάδα του. Αφού γίνει έλεγχος για τυχόν λάθη, και εφόσον υπάρχουν, η νηπιαγωγός ζητά από κάποιο παιδί να προτείνει πως θα μπορούσε να διορθωθεί το λάθος και να απλωθεί σωστά η μπουγάδα. Στη συνέχεια σε δεύτερη φάση, αν υπάρχει χρόνος, κάθε ομάδα ανακατεύει τα μανταλάκια της και ζητείται να τα τοποθετήσουν αυτή τη φορά από το πιο ανοιχτό τόνο στον πιο σκούρο.. κλπ
Τίτλος 5ης δραστηριότητας: «Παίζοντας με τον φίλο του κυρίου ξεχασιάρη κύριο Σιγανούλη και τον κύριο Δυνατούλη»
Μαθησιακή περιοχή: Παιδί δημιουργία και έκφραση, Μουσική
Μαθησιακό περιεχόμενο: Η ένταση του ήχου
Στόχοι: να εξοικειωθούν με τις έννοιες «σιγανά» και «δυνατά» και με την ηχητική αποτύπωση τους, να διακρίνουν την ένταση του ήχου και να την συσχετίζουν με την καθημερινότητα τους (κινήσεις, βηματισμοί, γέλιο), να χρησιμοποιούν την κατάλληλη ένταση στη φωνή τους ανάλογα με την περίσταση
Υλικά/μέσα: φιγούρες των ηρώων, μουσικά όργανα
Περιγραφή δραστηριότητας: Αρχικά μαζεύουμε τα παιδιά στην παρεούλα και τους διαβάζουμε την παρακάτω ιστορία.
Μια φορά κι έναν καιρό ζούσε σε ένα μακρινό χωρίο ένας μικροσκοπικός γατούλης, που τον έλεγαν «Σιγανούλη».
Ο κύριος Σιγανούλης φοβόταν τους δυνατούς ήχους, και γι’ αυτό του άρεσε να ακούει μόνο σιγανή μουσική!
Μισούσε επίσης τις δυνατές φωνές και τα βροντερό ήχο που έκανε ο γείτονας του με τα πόδια του καθώς περπατούσε.
Ακριβώς δίπλα από το σπίτι του κύριου Σιγανούλη, βρισκόταν ένα τεράστιο σπίτι, στο οποίο ζούσε ένας γιγάντιος αρκούδος, ο κύριος Δυνατούλης.
Ο κύριος Δυνατούλης είχε πρόβλημα στα αυτιά και δεν άκουγε καλά, γι’ αυτό άκουγε μόνο τους πολύ δυνατούς ήχους.
Μιας και ήταν μεγάλος και βαρύς έκανε πολύ θόρυβο όταν περπατούσε και όταν μιλούσε, και αυτό αναστάτωνε πολύ τον γείτονα του – κύριο Σιγανούλη.
Έτσι λοιπόν οι δύο γείτονες μάλωναν συνεχώς για την ένταση του ήχου, και έμεναν και οι δύο δυστυχισμένοι.
Σκέφτηκα λοιπόν μια λύση! Τι θα λέγατε εάν μαθαίναμε στον κύριο Σιγανούλη και στον κύριο Δυνατούλη πώς ο καθένας μπορεί να έχει με μέτρο τον δικό του χρόνο μες τη μέρα, ώστε να κάνει ό,τι θέλει και οι δύο τους να μπορούν να ζήσουν ευτυχισμένα;
Είμαστε στην παρεούλα και αφού διαβάσουμε την ιστοριούλα στα παιδιά, παρουσιάζουμε τις φιγούρες των δύο ηρώων της ιστορίας και εξηγούμε τους κανόνες του παιχνιδιού.
Η νηπιαγωγός σηκώνει μια από τις δύο φιγούρες και απευθύνει στα παιδιά διάφορες ερωτήσεις όπως: « Πώς λέτε να περπατάει ο κύριος «….». Τα παιδιά αφού σκεφτούν θα πρέπει να δείξουν στην πράξη την απάντηση τους, με μίμηση. Στη συνέχεια η νηπιαγωγός σηκώνει την άλλη φιγούρα και ρωτά το ίδιο.. Εναλλακτικά μπορεί να κάνει την ερώτηση με διαφορετικό τρόπο, π.χ.: « Μπορείτε να μου δείξετε τον τρόπο με τον οποίο ο κύριος «…» σίγουρα ΔΕΝ περπατά έτσι; ».
Σε δεύτερη φάση, η νηπιαγωγός σηκώνοντας τις φιγούρες απευθύνει την ερώτηση: « Πώς θα τραγουδούσε το …(ένα τραγούδι που γνωρίζουν τα παιδιά απέξω) ο κύριος «…» και ενδιάμεσα η νηπιαγωγός μπορεί να αλλάζει την φιγούρα που έχει σηκωμένη, ώστε τα παιδιά να προσαρμοστούν στην σωστή ένταση του ήχου κάθε φορά.
Η νηπιαγωγός ρωτά διάφορες τέτοιες ερωτήσεις, ώστε τα παιδιά να εξοικειωθούν με τη σύνδεση των εννοιών «σιγανά» και «δυνατά» με τις αντίστοιχες φιγούρες των δύο ηρώων και να μπορούν να τις αναπαριστούν με το σώμα και τη φωνή τους.
Ενδεικτικές ερωτήσεις: να πουν τα ονόματα τους, να χοροπηδήσουν, να περπατήσουν, να τραγουδήσουν…
Συνεχίζει με ερωτήσεις μέσω των οποίων γίνεται σύνδεση της καθημερινότητας των παιδιών με την ένταση του ήχου:
- Σε ποια μέρη θα μπορούσε να πάει ο κύριος Σιγανούλης και να περάσει καλά, διότι εκεί θα πρέπει να μιλάμε σιγανά και να μην κάνουμε φασαρία;
- Σε ποια μέρη θα μπορούσε να πάει ο κύριος Δυνατούλης για να περάσει καλά, διότι εκεί μπορούμε να μιλάμε δυνατά, να φωνάζουμε και να κάνουμε ελεύθερα φασαρία;
- Μπορείτε να σκεφτείτε διάφορες καταστάσεις της καθημερινότητας στις οποίες πρέπει να κρατήσουμε σιγανή την ένταση της φωνής μας;
- Μπορείτε να σκεφτείτε διάφορες καταστάσεις της καθημερινότητας στις οποίες πρέπει/επιτρέπεται να δυναμώσουμε την ένταση της φωνής μας;
Έπειτα η νηπιαγωγός μοιράζει τα μουσικά όργανα της τάξης και ζητά από τα παιδιά να παίξουν με τα μουσικά τους όργανα για τον καθένα ήρωα, προσαρμόζοντας την κατάλληλη ένταση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου